№ 1 (475) 2019
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд № 1 (475) 2019 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 37
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Аналіз квантово-хімічних розрахунків перебігу лужного гідролізу як реагентного методу під час знешкодження фосфорвмісних пестицидів(2019) Петрук, Р. В.; Петрук, Г. Д.; Petruk, Roman V.; Petruk, Halyna D.Анотація. Мета. Метою роботи є розробка методу лужного гідролізу фосфорвмісних пестицидних препаратів за допомогою квантово-хімічних розрахунків. Методика. У роботі використовуються методи математичного моделювання, методи квантово-хімічних розрахунків, зокрема, метод Хартрі-Фока з базисом 3-21G з використанням пакету програм ChemBioOffice Ultra. Результати. У роботі здійснено квантово-хімічні розрахунки перебігу лужного гідролізу фосфорвмісних пестицидних препаратів на прикладі найбільш характерних із них: Золону (Фозолону) та Диметоату (Бі-58). Ці розрахунки, що базуються переважно на методі Хартрі-Фока із встановленням зарядів та довжин міжатомних зв’язків, чітко підтверджено експериментально з допомогою хроматографічних досліджень. В результаті встановлено ефективність та екологічну доцільність реагентних методів порівняно з термічними методами переробки (знешкодження) некондиційних залишків пестицидних препаратів, які дозволяють не тільки отримувати з первинних органічних токсичних сполук суттєво менш токсичну, переважно неорганічну, корисну вторинну сировину, але значною мірою зменшити їхні екотокси та шкідливий вплив на людину та довкілля. Наукова новизна. Вперше використано квантово-хімічні розрахунки лужного гідролізу пестицидів Золон та Диметоат за допомогою метод Хартрі-Фока, що дозволило визначити можливі шляхи проходження реакцій та передбачити кінцеві хімічні продукти, що спрощує процес реагентної утилізації некондиційних пестицидів. Практична цінність. Отримані результати досліджень можна використовувати для розробки механізмів хімічної переробки фосфорвмісних пестицидних препаратів максимально ефективним способом, що дозволяє знижувати витрати часу на експериментальні лабораторні дослідження. Використання квантово-хімічних розрахунків дозволяє моделювати процеси розпаду складних органічних молекул в довкіллі та прогнозувати можливі продукти розпаду, що може використовуватися у сфері державного управління та під час прогнозування ризиків виробничої діяльності.Документ Использование платформы Arduino при разработке метода инфракрасной эхо-импульсной дефектоскопии(2019) Рагулин, С. В.; Ушаков, В. В.; Rahulin, Serhei V.; Ushakov Vladyslav V.У статті розглядаються питання створення автоматизованого вимірювального комплексу, використовуваного в експериментальних дослідженнях методу інфрачервоної ехо-імпульсної дефектоскопії склопластикових авіаційних конструкцій. Проведено аналіз існуючих автоматизованих комплексів, виявлено їх недостатню гнучкість і відсутність простих і малобюджетних комплексів. Визначено вимоги, що пред’являються до автоматизованого вимірювального комплексу, і основні функції, виконувані ним. На підставі сформованих вимог проведений обґрунтований вибір мікропроцесорної платформи Arduino як базового елементу під час створення згаданого вимірювального комплексу. Проаналізовано проведені раніше дослідження можливостей платформи Arduino. Встановлено, що можливості платформи використовуються не в повному обсязі. З урахуванням проведеного аналізу досліджень розроблені алгоритми роботи платформи Arduino для управління лабораторним обладнанням, прийому і обробки експериментальних даних, а також процедури обміну даними між платформою і персональним комп’ютером. Керуючись розробленими алгоритмами, створено програмне забезпечення, що дозволяє здійснювати паралельне управління декількома процесами під час проведення експериментів з використанням лабораторного стенду. Такими процесами є управління допоміжним лабораторним обладнанням; прийом та обробка експериментальних даних; передача експериментальних даних на персональний комп’ютер. Наукова новизна полягає в формуванні обґрунтованої гіпотези про можливість одночасного виконання декількох задач мікропроцесорною платформою Arduino під час проведення експериментальних досліджень з її використанням, а також підтвердження даної гіпотези під час створення автоматизованого вимірювального комплексу на базі цієї платформи. Практична значимість полягає в розробці та впровадженні програмного забезпечення, створеного на основі зазначених алгоритмів і використовуваного під час конструювання лабораторного стенда дослідження методу інфрачервоної ехо-імпульсної дефектоскопії.Документ Оценка фракционной эффективности градиентного переноса аэрозолей в элементах энергетических установок(2019) Шевцов, А. П.; Кузнецов, Г. В.; Shevtsov, Anatolii P.; Kuznetsov, Heorhii V.У статті подано результати дослідження для створення нових поколінь газоочисних пристроїв енергетичних установок і систем життєзабезпечення суден. Метою дослідження є визначення фракційної ефективності осадження на окремих ділянках багатофункціональних поверхонь і поверхні загалом під час реалізації ресурсозберігаючих аерозольних градієнтних технологій у суднових системах технічного та комфортного кондиціонування. Основна задача дослідження полягає в обґрунтуванні достовірності оцінки фракційної ефективності перенесення аерозолів у примежових шарах багатофункціональних поверхонь в енергетичних установках на основі моделі фракційної ефективності осадження аерозольної частинки послідовними способами як сукупності незалежних подій з постійною ефективністю. Об’єктом дослідження є процеси очищення аерозольних середовищ у суднових енергетичних установках і системах життєзабезпечення. Предметом дослідження є характеристики послідовності процесів градієнтного перенесення аерозольних середовищ у примежових шарах багатофункціональних поверхонь та їх показників фракційної ефективності очищення в суднових енергетичних установках і системах життєзабезпечення. Методом дослідження є ймовірнісний метод аналізу випадкових процесів та оцінювання досягнення необхідного рівня результату за послідовного проведення подій з урахуванням властивих їм елементів випадковості. У результаті дослідження обґрунтовано залежність фракційної ефективності осадження частинок аерозолю під час реалізації різних варіантів градієнтного перенесення в примежових шарах багатофункціональних поверхонь. Надано інтервальні оцінки впливу дії сил, викликаних градієнтами полів тиску, температури й концентрацій на значення фракційної ефективності осадження аерозолів. Практична значущість одержаних результатів полягає в пропозиції раціонального способу вибору послідовності дій термо-, акустико- й фотофоретичних ефектів та сил поверхневого натягу в аерозольних градієнтних технологіях для суднових енергоустановок та систем життєзабезпечення.Документ Classification and features of search autonomous underwater vehicles control(2019) Aloba, Leo T.; Алоба, Л. Т.Ройовий інтелект, широко використовуваний у сфері ройової робототехніки, – це колективна поведінка децентралізованих, самоорганізованих агентів групи, що є чудовою можливістю рою агентів порівняно з його окремими агентами. Він вивчався і застосовувався для низки різних завдань, де група автономних ненаселених підводних апаратів (АНПА) використовується для вирішення завдань з розподіленим підходом. Останнім часом необхідність групового застосування інтелектуальних АНПА значною мірою постала у зв’язку з низькою вартістю їх серійного виробництва, зниженням витрат на використання та обслуговування груп АНПА, розширеними методами застосування в більшому діапазоні, відмовостійкістію, масштабованістю, гнучкістю, підвищенням ефективності вирішення поставлених задач та іншим. Вони використовуються для інтелектуального виконання завдань місією в сфері низки важливих видів діяльності, таких як інспекції трубопроводів у газовій і нафтовій промисловості, військове використання, відновлення затонулих об’єктів, контрзаходи підводних мін тощо. Типи групових застосувань АНПА дають ефективні та надійні результати виконання спільної місії. Запропоновано класифікацію методів групового застосування АНПА для керування підводними системами і дослідженнями робототехніки та освоєння Світового океану, що охоплює плоский прямолінійний і криволінійний рух АНПА, а також їх груповий просторовий рух. Розроблено класифікацію підводних завдань і методів їх вирішення за допомогою групи АНПА. Наведено основні методи розподіленого групового керування без обміну інформацією та з необхідністю забезпечення регулярного обміну інформацією між АНПА в групі. Сформульовано низку прикладних науково-технічних завдань зі створення систем централізованого та децентралізованого керування групою підводних апаратів, що виконують спільну місію. Отримані результати можуть слугувати теоретичною основою для розробки високоефективних систем автоматизації групового руху підводних апаратів під час виконання робіт на великих акваторіях у невизначених середовищах.Документ Розроблення малоамперного джерела живлення для аргонодугового зварювання та наплавлення з використанням комп’ютерного моделювання(2019) Гладченко, Д. С.; Драган, С. В.; Hladchenko, Dmitry S.; Drahan, Stanislav V.У серійному зварювальному виробництві найбільш затребуваними є джерела живлення, що підтримують стабільне горіння дуги в діапазоні струмів 60...500 А. Однак якщо струм не перевищує 20 А, то застосування цих апаратів стає або економічно не виправданим, або взагалі не можливим. Проте існує ряд технологічних процесів (зварювання тонколистових металів, зварювання і наплавлення жароміцних сплавів, зварювання елементів, різних за товщиною та ін.), для яких використання малоамперної зварювальної дуги розкриває великі технологічні можливості. Тому розроблення малоамперних джерел живлення, що забезпечують стабільну роботу в діапазоні малих струмів, є актуальним напрямком розвитку зварювальної техніки. Малоамперні джерела живлення серійно не випускаються, відсутні й відпрацьовані методики їх проектування, що істотно ускладнює процес розробки. Класичні методи розрахунку не завжди дають результати, що збігаються із практикою. У статті наведені результати розробки експериментального джерела живлення для імпульсно-дугового зварювання неплавким електродом малоамперною дугою із застосуванням адекватної комп’ютерної моделі. Для моделювання блоків силової схеми джерела використана широко відома програма LTSpice/SWCadIII. Перевірка розробленої моделі джерела під час впливу сигналів регулювання, а також під час зміни параметрів елементів системи підтвердила адекватність моделі реальному об’єкту моделювання. Також за допомогою моделі були відкориговані параметри системи, отримані в результаті теоретичного розрахунку.Документ Розроблення системи оцінювання аеродинамічних характеристик лопаткового агрегату складних технічних систем(2019) Олійник, А. П.; Фешанич, Л. І.; Григорчук, Г. В.; Oliinyk, Andrii P.; Feshanych, Lidiia I.; Hryhorchuk, Halyna V.Запропоновано систему оцінювання аеродинамічних характеристик лопаткового агрегату складних технічних систем, а саме: вентиляторів різного призначення в цукровій промисловості, газоперекачувальних агрегатів, авіаційних двигунів тощо. Розглянуто питання дослідження реального технічного стану лопаткових комплексів і, зокрема, впливу зміни просторової конфігурації лопатей на виробничі показники відповідних технічних систем. Проведено вибір системи координат для еліптичних профілів із різними величинами малих півосей, створено математичну модель процесу обтікання з використанням інтегрального рівняння Фредгольма ІІ роду для визначення дотичної компоненти швидкості потоку, запропоновано метод його чисельного розв’язку шляхом використання формули трапецій для наближеного інтегрування визначених інтегралів, створено відповідне програмне забезпечення. Проведено тестові розрахунки для модельних еліптичних профілів під різними кутами атаки та з різною величиною малих півосей верхньої та нижньої поверхонь, виявлено добре узгодження з даними про розрахунки за іншими моделями. За допомогою розроблених підходів виконано моделювання зміни геометрії профілю за рахунок відкладання на поверхні профілю компонентів газорідинних сумішей та при зношенні лопатевого агрегату в процесі експлуатації внаслідок дії абразивних компонент. Досліджено вплив зміни геометрії нижньої частини лопатки на аеродинамічні характеристики профілю, причому досліджено як зношення нижньої поверхні, так і збільшення цієї піввісі, що може означати накопичення сторонніх речовин на нижній поверхні лопатки. Досліджується зміна двох основних характеристик – коефіцієнта аеродинамічного опору та коефіцієнта підіймальної сили. На основі проведених розрахунків зауважено, що якщо відомі долі ушкодження (втрата симетричної еліптичності), розроблена методика може бути використана для оцінювання реальної зміни технологічних параметрів систем із лопатковим апаратом. Напрями подальших досліджень можуть бути пов’язані з розглядом більш складних, нееліптичних профілів лопаток, а також варто розглянути аеродинамічну інтерференцію профілів лопаток.Документ Розрахунок п’ятого віріального коефіцієнта за допомогою багатопоточних обчислень на основі технології ComputeShader бібліотеки DirectX 11(2019) Ушкац, М. В.; Ушкац, С. Ю.; Ushkats, Mykhailo V.; Ushkats, Svitlana Yu.Робота присвячена дослідженням поведінки неідеальних газів на основі віріального розкладу тиску за степенями густини та нещодавно встановленого точного групового розкладу статистичної суми в термінах незвідних інтегралів. Для певної моделі міжмолекулярної взаємодії, що визначається відповідним потенціалом взаємодії, обчислення степеневих коефіцієнтів високих порядків у зазначеному розкладі (віріальних коефіцієнтів) потребує інтегрування по багатовимірному конфігураційному фазовому простору молекул і залишається технічно складною задачею. У цій роботі для незвідного групового інтеграла четвертого порядку, який виражає п’ятий віріальний коефіцієнт і складається з десяти різних інтегралів (принципово різних незвідних добутків функцій Майєра), запропоновано перетворення координат та відповідний якобіан, що в кілька разів зменшує кратність інтегрування в конфігураційному просторі усіх п’ятьох молекул. З метою підвищення швидкості розрахунків відповідне квадратурне інтегрування методом Гауса було реалізовано на графічному процесорі з використання технології багатопоточних обчислень ComputeShader бібліотеки DirectX11, завдяки чому час обчислень було зменшено в сотні разів порівняно з розрахунками на центральному процесорі. Для потенціалів міжмолекулярної взаємодії твердих сфер, Сазерленда, Леннард-Джонса та Морзе були розраховані п’яті вiрiальні коефіцієнти в широкому діапазоні температур. Похибка інтегрування оцінювалась процесом Ейткена. Для широко використовуваного в теорії реальних газів потенціалу Леннард-Джонса отримані дані по п’ятому віріальному коефіцієнту дали змогу суттєво підвищити точність теоретичних ізотерм та наблизити теоретичну бінодаль цієї моделі міжмолекулярної взаємодії до експериментальної. З іншого боку, дослідження поведінки віріального рівняння, так само як і точного групового розкладу конфігураційного інтеграла, показали суттєво менший вплив п’ятого віріального коефіцієнта на термодинамічні параметри неідеальних газів порівняно з коефіцієнтами нижчих порядків.Документ Формування комплексної стратегії управління ризиками якості, інформаційної безпеки та цілісності GxP-критичних даних автоматизованих інформаційних систем(2019) Медушевський, С. В.; Medushevskyi, Serhii V.Метою статті було підвищення ефективності управління ризиками в процесі валідації автоматизованої інформаційної системи (далі – АІС), в тому числі ризиками інформаційної безпеки та цілісності GxP- критичних даних, шляхом формування ефективної стратегії, яка враховує базову тактику ризик-менеджменту в управлінні проєктами автоматизації, а також галузеву специфіку фармацевтичної промисловості. Методика. Проведений аналіз публікацій дозволив як основне завдання дослідження визначити один з найважливіших етапів процесу управління ризиками в проєктах з автоматизації виробничих процесів – вироблення концепції (стратегії) управління цими ризиками. Результати. У статті підіймається проблема управління інформаційними ризиками проєктів впровадження (АІС) на фармацевтичному виробництві. Визначення стратегії реагування на ризик залежить від характеру і характеристик самого ризику. Розглянуто елементи стратегії управління ризиками інформаційної безпеки та цілісності GxP-критичних даних та виділено принципи, необхідні при розробці та реалізації стратегії управління ризиками на фармацевтичному підприємстві. Визначено, що пропонований метод управління ризиками використовує системний підхід до АІС і пов’язаних з ними проєктів впровадження, оскільки АІС є модульними системами за структурою і часто є ієрархічними. Для визначення критеріїв ефективності виконання функції АІС виділяють три рівні значущості за варіабельністю. В ході аналізу були виділені основні атрибути ризиків у проєкті валідації АІС, які є основою для їх класифікації та формування стратегії управління ризиками. Ми розглянули фази ітеративного процесу автоматизації фармацевтичного виробництва. Наукова новизна. Запропоновано методичні рекомендації для управління ризиками інформаційної безпеки та цілісності даних АІС та з метою спрощення процесу аналізу. Практична значимість. Результатом є обґрунтоване рішення задачі формування стратегії управління ризиками інформаційної безпеки та цілісності GxP-критичних даних, що виникають в процесі валідації АІС. Були розроблені концептуальні засади для створення ефективної стратегії управління ризиками в проєктах валідації АІС.Документ Безпека як визначальна цінність сучасного буття(2019) Парсяк, В. Н.; Парсяк, Є. В.; Parsiak, Volodymyr N.; Parsiak, Yehor V.У цій роботі автори пропонують звернути увагу на те, що серед ключових цінностей, які становлять підґрунтя людської цивілізації, безпека посідає одне з ключових місць. Вона є важливою для особистості, для країни, для планети в цілому і, звичайно, для організацій. Маємо відзначити, що обговоренню різноманітних аспектів гарантування їх безпечної роботи присвячена чимала кількість публікацій. Незважаючи на це, констатуємо, що зміст самого поняття «безпека» залишається неусвідомленим деякими авторами. Ми поставили собі за мету виправити цей недолік. У методичному підґрунті цієї розвідки перебувають засоби кабінетних досліджень та систематизації відомостей, отриманих з доступних джерел інформації за їх посередництва. Встановлено, що безпека має постійні атрибути, зміна яких приводить до набуття організацією нової якості. Отже, зроблено висновок, що поточний стан безпеки є відносним. Наведене твердження виглядає аксіоматичним щодо будь-яких об’єктів, які потребують убезпечення. У статті наведено їх класифікацію. Авторами запропоновано власну дефініцію безпеки та викладено її відмінності від тих, які було піддано аналізу. Особлива увага сконцентрована на безпеці організаційних систем, ключовими складниками яких є люди: менеджмент та інші категорії найманих працівників. Запропоновано кібернетичну модель організаційної системи. Окреслено причини підвищення ролі безпеки в економічній галузі: зокрема, зміна структури споживацьких уподобань; посилення конкуренції між продуцентами заради завоювання права на їх задоволення; вичерпання джерел ресурсів та їх подорожчання; хибне розуміння владою змісту інституціональної підтримки бізнесу; ризики, пов’язані із цифровізацією економіки.Документ Концепція цінності людських ресурсів проектно-орієнтованої організації(2019) Бондар, А. В.; Bondar, Alla V.Анотація. Мета. Метою даного дослідження є розроблення концептуальної моделі успішного розвитку проектно-орієнтованої організації шляхом формування команд проектів за критерієм «цінність». Методика. Для досягнення мети використано методологічні підходи управління проектами і програмами. Результати. У результаті дослідження ідеї поширення ціннісного підходу на різні об’єкти в межах декомпозиції проектно-орієнтованої організації виявлено, що категорія «цінність» може і повинна бути розглянута на рівні команди проекту й окремої одиниці людських ресурсів. За аналогією з оцінкою проектів і їх відбором за критерієм «цінність», обґрунтовано, що застосування ціннісного підходу до команди проекту і людських ресурсів дозволить формувати команду проекту відповідної цінності. Розроблена концептуальна модель ґрунтується на тому, що виконання кожного проекту вимагає певного набору компетенцій, які можуть бути розглянуті в сукупності в проекті або окремо для кожного члена команди проекту. З огляду на те, що кожен співробітник організації володіє певним набором компетентностей, які або відповідають вимогам за конкретним проектом, або ні, ступінь даної відповідності може бути різною. Оскільки трудові ресурси проектно-орієнтованої організації обмежені, встановлено, що неможливо для кожного проекту підібрати такі людські ресурси, що в повній мірі відповідають поставленим вимогам, зокрема за компетентностями. Таким чином, в умовах обмеженості людських ресурсів доводиться «жертвувати» рівнем компетентностей, віддаючи перевагу цінності з позиції цінності проекту. Більше того, в проектно-орієнтованій організації вся діяльність є послідовністю проектів, тому обмеженість людських ресурсів необхідно враховувати на кожному часовому проміжку і розглядати їхню цінність у ширшому часовому діапазоні.Документ Експлуатаційні характеристики адсорбційного регенератора теплоти та вологи на основі композиту "силікагель – натрій ацетат"(2019) Бєляновська, О. А.; Литовченко, Р. Д.; Сухий, К. М.; Oвчинникова, О. О.; Губинський, М. В.; Bielianovska, Olena A.; Lytovchenko, Roman D.; Sukhyi, Kostiantyn M.; Ovchynnykova, Olha O.; Hubynskyi, Mykhailo V.Робота присвячена дослідженню експлуатаційних характеристик адсорбційного регенератора теплоти і вологи на основі композитного адсорбенту "силікагель – натрій ацетат" для системи припливно-викидної вентиляції. Розроблена методика визначення конструктивних характеристик адсорбційного регенератора теплоти та вологи, яка передбачає розрахунок теплового навантаження на підігрів припливного повітря протягом доби, граничної адсорбції, теплоти адсорбції, маси та об’єму адсорбента. Пропонується такий алгоритм розрахунку температурного коефіцієнта корисної дії: обчислення обсягу повітря, який пройшов через шар теплоакумулюючого матеріалу, концентрації води в повітрі на виході з теплового акумулятора, адсорбції, теплоти адсорбції, кінцевої температури холодного повітря, температури повітря після змішування холодного повітря з вулиці і теплого повітря в приміщенні під час подачі, розрахунок концентрації води в повітрі на виході з теплового акумулятора, обсягу повітря, який пройшов через шар теплоакумулюючого матеріалу, кінцевої температури теплого повітря, температури повітря після змішування холодного повітря з вулиці і теплого повітря з приміщення під час викиду, визначення температурного коефіцієнта корисної дії, сумарної адсорбції і часу досягнення максимальної адсорбції. Показана кореляція експериментально визначених та розрахованих температур повітря біля теплого і холодного кінців регенератора, які розташовано у вентильованому приміщенні та назовні. Показано, що найбільш ефективними є регенератори на основі композита, який містить 80% натрій ацетату та 20% силікагелю. Проведена симуляція процесів експлуатації адсорбційних регенераторів теплоти і вологи на основі композитів "силікагель – натрій ацетат" в умовах типової системи вентиляції житлових приміщень. Максимальні значення теплових коефіцієнтів корисної дії зареєстровано за швидкості вологого повітря близько 0,22–0,32 м/с і часу перемикання потоків до 5 хв. Показано, що максимальні значення темпе¬ратурного коефіцієнта корисної дії спостерігаються за температури зовнішнього повітря –3°С та внутрішнього повітря +15°С. Уперше встановлена кореляція властивостей адсорбенту та екcплуатаційних характеристик регенератора теплоти та вологи на його основі. Результати проведеного дослідження можуть бути використані під час розроблення енергоефективних систем кондиціонування і вентиляції, а також модулів-осушувачів для житлових і складських приміщень.Документ Про вибір просторового положення для лазерного зварювання алюмінієвого сплаву АМг6М(2019) Бернацький, А. В.; Шелягін, В. Д.; Сіора, О. В.; Берднікова, О. М.; Клочков, І. М.; Сидорець, В. М.; Bernatskyi, Artemii V.; Shelyagin, Volodymyr D.; Siora, Oleksandr V.; Berdnikova, Olena M.; Klochkov, Illia M.; Sydorets, Volodymyr M.Анотація. Мета. Метою дослідження було встановлення впливу просторового положення під час лазерного зварювання алюмінієвого сплаву АМг6М на якість, механічні характеристики та структурні параметри з’єднань. Методика. У пластинах алюмінієвого сплаву АМг6М товщиною 6 мм робили провари лазерним випромінюванням, за різних просторових положеннях зварювання – від горизонтального до вертикального. Лазерне зварювання виконували «на підйом» та «на спуск». Проводили оцінку якості одержаних проварів за результатами візуального, радіографічного контролю та аналізу даних металографічних досліджень. Визначали, під яким кутом нахилу пластини одержується найбільш якісне з’єднання з найменшою кількістю дефектів. На обраному режимі виконували зварювання стикових з’єднань зі сплаву АМг6М товщиною 2 мм. За результатами механічних випробувань, візуального, радіографічного контролю та металографічних досліджень цих стикових з’єднань виконували оцінку їхньої якості за критеріями діючих стандартів. Результати. За всіх кутів нахилу в зразках з алюмінієвого сплаву АМг6М виявлено ланцюжки пор по всій довжині шва. Аналіз рентгенограм показує тенденцію зменшення як кількості, так й розміру пор, у разі зменшення кута нахилу з 90° до 45°, та їх зростання в разі подальшого зменшення кута нахилу до 0°. Така закономірність спостерігається під час зварювання як «на спуск», так і «на підйом». Найменшу кількість пор зафіксовано під час зварювання «на спуск» із кутом нахилу з 60°. Установлено, що ланцюжки пор переважно формуються в кореневій частині шва. Тому цей дефект може бути ліквідований шляхом досягнення повного провару під час зварювання на підкладці, коли примусово сформований зворотний валик шва, який містить більшість дефектів, видаляється шляхом механічної обробки. Наукова новизна. Вперше встановлено, що для забезпечення більш стабільного формування якісного стикового зварного з’єднання з алюмінієвого сплаву АМг6М та запобігання виходу з ладу лазерного обладнання процес зварювання необхідно проводити у вертикальному просторовому положенні «на підйом». Практична значимість. Одержані авторами результати використані під час створення технологічних рекомендацій з виготовлення зварних ребристих панелей для деталей та конструкцій ракетно-космічної техніки.Документ Расчёт напряжений вблизи корневого усиления стыкового сварного соединения(2019) Молтасов, А. В.; Ткач, П. Н.; Moltasov, Andrii V.; Tkach, Pavlo M.Метою роботи є розроблення аналітичного методу розрахунку напружень в околі кореневої опуклості шва під час розтягування стикового зварного з’єднання з асиметричним підсиленням. Методика визначення шуканих напружень базується на гіпотезі ламаних перерізів і передбачає встановлення зв’язку між напруженнями, розподіленими по ламаних перетинах, і зовнішніми силовими факторами, що діють на ділянці з підсиленням шва. Припускалося, що зони переходу від шва до основного металу та опуклості шва описуються дугами кіл, що дотикаються. У результаті встановлено аналітичні залежності, які описують зміну першого головного напруження як по контуру зони переходу від кореневої опуклості шва до основного металу, так і по глибині з’єднання під час розтягування та згинання. Отримано формули для визначення в явному вигляді коефіцієнта концентрації напружень біля підніжжя кореневої опуклості через геометричні розміри лицьового підсилення та підсилення на кореневій стороні. Наукова новизна методу полягає в тому, що він ураховує збільшення поперечного перерізу за рахунок опуклості на лицевій стороні та згинальні напруження, зумовлені ексцентриситетом прикладення осьового навантаження на ділянці з асиметричним підсиленням зварного шва, оскільки метод визначення коефіцієнта концентрації напружень, який використовувався раніше, давав сильно занижені результати на кореневій стороні з’єднання. Практично використовувати запропонований метод можна під час прогнозування характеристик втомної міцності зварних з’єднань такого типу. На прикладі практичного розрахунку тонколистового стикового зварного з’єднання зі сталі за формулами запропонованого методу показано, що частка напружень згину в максимальному сумарному напруженні становить більше ніж 40%. Контурні епюри напружень, побудовані за запропонованими в роботі залежностями, якісно відповідають результатам чисельних розрахунків полів напружень методом скінчених елементів. Якісно ж відхилення величини максимального напруження становило близько 6%.Документ Розвиток потенціалу туристичних підприємств Миколаївської області(2019) Огієнко, А. В.; Огієнко, М. М.; Ohiienko, Alona V.; Ohiienko, Mykola M.Робота присвячена вивченню теоретико-методичних положень, спрямованих на вдосконалення розвитку потенціалу туристичних підприємств і розроблення практичних рекомендацій щодо підвищення їх конкурентоспроможності. На основі результатів дослідження автором вивчено основні показники оцінки туристичної діяльності України та регіону, досліджено особливості розвитку потенціалу туристичних підприємств. Проаналізовано сучасний стан і проблеми розвитку туристичної галузі в Україні, досліджено загальну характеристику туристичної галузі Миколаївської області. Зокрема, досліджено географічну структуру туристичних потоків іноземних громадян, які відвідали Україну, і те, з яких країн їх більшість. Крім того, приведено аналіз засобів їх розміщення в Миколаївській області та виявлено перспективні напрями розвитку туристичної галузі. На думку авторів, до них найбільшою мірою належить зелений туризм, тому в статті цьому напряму приділена особлива увага. Виявлено, що Україна має достатньо умов для розвитку міжнародного туризму: вигідне геополітичне розміщення, великий туристично-рекреаційний потенціал, сприятливий клімат, велику кількість лікувально-курортних ресурсів, численні родовища мінеральних вод і лікувальних грязей, багату флору і фауну, наявність культурно-історичних пам’яток світового рівня. Здійснивши аналіз сучасного стану потенціалу розвитку туристичних підприємств, визначили, що проблемними питаннями розвитку туристичної сфери України є брак інформації про Україну, слабкий розвиток туристичної інфраструктури, незадовільна екологічна обстановка, загальний низький рівень розвитку економіки в Україні, незадовільний стан туристичних рекреаційних ресурсів, стереотипи радянських стандартів і механізмів в управлінні та розвитку сфери туризму, недовіра іноземних держав до українських туристів, недосконале організаційне й нормативно-правове забезпечення туристичної галузі України. Тому, визначивши основні позитивні та негативні вектори розвитку туризму, ми запропонували напрями вдосконалення організації туристичної діяльності України на прикладі зарубіжних країн, удосконалили напрями розвитку туристичної галузі Миколаївської області й розробили програми активного відпочинку з метою покращення якості туристичних послуг.Документ Стенд для випробування та дослідження роторно-поршневих двигунів(2019) Митрофанов, О. С.; Mytrofanov, Oleksandr S.Розглянуто конструкцію та основні параметри дослідного зразка роторно-поршневого розширювального двигуна 12РПД-4,4/1,75. Конструкція двигуна забезпечує легкий пуск при будь-якому положенні вихідного вала відбору потужності, а також завдяки наявності центрального регулюючого кулачкового вала дає можливість регулювати режими роботи за рахунок зміни кута початку впуску робочого тіла (ступеня наповнення циліндра, значення якого знаходиться у межах 0,135…0,175). Завдяки рівномірно розміщеним два¬надцятьом циліндрам та малому значенню відношення ходу поршня до діаметра циліндра (S/D = 0,4) роторно-поршневий двигун має високу врівноваженість, є більш компактним і легким, має мінімальні втрати тиску при впуску й незначний протитиск на випуску. Запропонована конструкція механізму руху забезпечує відсутність теоретичного шкідливого мертвого об’єму, при цьому значення відносного мертвого об’єму становить лише 0,015 та зумовлене технологічними щілинами. Спроєктований роторно-поршневий двигун 12РПД-4,4/1,75 більш дешевий і технологічний у виготовленні, малошумний, надійний і простий в експлуатації та обслуговуванні, має підвищений механічний і ефективний ККД за рахунок зменшення сил тертя сполучних елементів та витоків робочого тіла, а також високий ступінь рівномірності обертання й рівномірний крутний момент. На базі машинобудівного підприємства ТОВ «Мотор-Плюс» спільно із Центром перспективних енергетичних технологій Національного університету кораблебудування розроблено та виготовлено експериментальний стенд на основі дослідного зразка роторно-поршневого двигуна 12РПД-4,4/1,75, а також систему вимірювання й фіксації даних. Подано загальну схему та опис роботи експериментального стенда й системи вимірювання. Стенд дозволяє визначати основні параметри робочого процесу, а також змінення ефективних показників залежно від режиму роботи та параметрів робочого тіла на вході в двигун. Це дасть змогу вдосконалити запропоновану конструкцію, а також отримати необхідні дані для проєктування та розрахунку перспективних двигунів.Документ Інтегральна оцінка ефективності функціонування станцій технічного обслуговування автомобілів(2019) Хаврук, В. О.; Khavruk, Volodymyr O.Ефективність функціонування станції технічного обслуговування автомобілів характеризується двома групами показників: кількісними і якісними. До кількісних показників належать: надійність функціонування, пропускна здатність, середній час очікування, міра прибутковості; до якісних – швидкість виконання робіт, зручність режиму роботи, кваліфікація персоналу, гарантія і вартість робіт, спектр послуг, ввічливість персоналу, наявність запчастин, технологічна оснащеність. Визначена вага та здійснено нормування даних показників для трьох варіантів функціонування станції технічного обслуговування: 1) існуюча ситуація (вибрана з точки зору можливості порівняння зміни ефективності діяльності автосервісу); 2) ситуація, що відповідає максимуму критерію ефективності по кожній з дільниць; 3) запропонована керівництвом автосервісу ситуація, що відповідає завершальному опису за результатами моделювання виробничих дільниць. Для СТО «КиївСхід» встановлено, що за кількості звернень на автосервіс 30–50 на добу мінімальні значення часу очікування автомобілів на ремонт будуть забезпечуватися за умови виробничої потужності 64–95 люд./ год. Відповідно, в цих межах можна приймати відповідні рішення щодо кількості постів для ремонту. Для вказаного автосервісу, у зв’язку з невеликою площею виробничої будівлі, було прийнято рішення використовувати 6 постів ремонтної зони – варіант № 3, завдяки якому забезпечується виробнича потужність 72 люд./год. Зважаючи на те, що всі пости ремонтної зони автосервісу оснащені підйомниками, а тому такі пости є універсальними, на яких у разі відсутності окремих спеціалізованих робіт, наприклад діагностування електронних систем, можуть виконуватись інші ремонтні роботи, а недозавантаженість або простій можливо звести до мінімуму. Мета статті – на основі сукупності кількісних і якісних показників функціонування станції технічного обслуговування автомобілів здійснити інтегральну оцінку ефективності функціонування конкретної станції технічного обслуговування автомобілів. Методика. Аналіз виробничої діяльності станції технічного обслуговування автомобілів дав змогу сформувати дві групи показників ефективності функціонування ремонтної зони. За допомогою методу експертних оцінок визначено вагу кожного із показників. Інтегральна оцінка ефективності функціонування ремонтної зони автосервісу представлена у формалізованому вигляді. Результати. Використання 6 постів ремонтної зони порівняно з 4-ма постами дозволяє підвищити комплексну ефективність автосервісу на 21% за скорочення черги на очікування обслуговування в період пікових навантажень на СТО і як результат, збільшується пропускна спроможність на 16–18%. Наукова новизна. Запропоновано здійснювати інтегральну оцінку ефективності функціонування станції технічного обслуговування з використанням пронормованих кількісних і якісних показників. Практична значимість. На прикладі конкретної станції технічного обслуговування автомобілів за кількості звернень у сервіс – 30–50 на добу запропоновано використовувати 6 виробничих постів.Документ Застосування принципів зеленої інфраструктури на підприємствах(2019) Протасенко, О. Ф.; Мигаль, Г. В.; Protasenko, Olha F.; Myhal, Halyna V.Останніми роками в різних галузях наукової і практичної діяльності людини з’явилась значна кількість нових теорій і концепцій. Серед таких нововведень концепція зеленої інфраструктури. Позитивними прикладами застосування принципів зеленої інфраструктури є впровадження системи керування відходами, перехід на енергоефективні технології освітлення міст, використання електротранспорту тощо. Нині в Україні ці принципи майже не застосовують. Основні причини цього – брак фінансування екологічних проектів і низький рівень екологічної культури населення. З урахуванням нинішніх реалій застосування принципів зеленої інфра структури можна почати з локальних об’єктів, наприклад, підприємств. У світлі цього метою роботи є пошук шляхів впровадження принципів зеленої інфраструктури на підприємстві. Для досягнення зазначеної мети в роботі використаний системний підхід, що дало змогу одержати такі результати: а) визначити рівні екологічної безпеки на підприємстві та дії, які необхідно реалізовувати щодо її забезпечення; б) запропонувати узагальнену систему оцінювання екологічності підприємства у вигляді опитування; в) зробити апробацію опитування на підприємстві з випуску флексодрукованої продукції, на підставі якої визначені наявні екологічні проблеми та позначені принципи зеленої інфраструктури, які можна застосувати для їхнього вирішення. Наукова новизна полягає в такому: а) вперше запропоновано узагальнене визначення поняття «зелена інфраструктура» з урахуванням особливостей екологічних потреб українського суспільства; б) вперше застосовано принципи зеленої інфраструктури не для великих об’єктів (наприклад, міста), а для локальних (наприклад, підприємств); в) набула подальшого розвитку система з оцінювання екологічних проблем наявних на об’єкті (в рамках роботи вона представлена у вигляді опитування щодо екологічності робочого середовища, яке враховує як думку керівництва, так і працівника); г) набули подальшого розвитку заходи щодо підвищення екологічної культури населення. Практична значимість результатів така: а) виявлення наявних екологічних проблем на підприємстві через застосування загального опитування працівників і керівництва щодо їхнього бачення екологічності робочого середовища, що дало змогу визначити принципи зеленої інфраструктури, які можуть бути застосовані для його підвищення; б) через опитування привернуто увагу працівників до наявності певних екологічних проблем на підприємстві, що сприяло підвищенню рівня їхньої екологічної свідомості, а отже, і культури.Документ Исследование изменения пассажировместимости речных круизных пассажирских судов(2019) Егоров, А. Г.; Egorov, Alexander G.Мета. Визначення фактичної пасажиромісткості працюючих річкових круїзних пасажирських суден із прогнозом до 2030 року. Методика. Застосовано методи статистичної обробки, аналізу, теорії корабля і проектування суден. Результати. Виконане в роботі дослідження пасажиромісткості показало, що загальна пасажиромісткість річкових круїзних пасажирських суден знизиться до 11 631 чоловіка (на 52,72%) до 2030 року. Наукова новизна. Запропоновано новий підхід до класифікації річкових круїзних пасажирських суден по факту виконаних модернізацій і конверсій. Практична значимість. Загальна пасажиромісткість вітчизняних річкових круїзних пасажирських суден продовжує знижуватися як за рахунок списання суден, так і за рахунок зменшення числа місць у разі підвищення комфортабельності під час переобладнань. Під час розробки проектів нових суден і модернізації існуючих надто важливо мати уявлення про реальну ситуацію з фактичною пасажиромісткістю. Для розв’язку поставленого завдання було досліджено 113 круїзних пасажирських суден, які мають діючий клас. Було виявлено, що всі судна тією чи іншою мірою були переобладнані або модернізовані. Суттєво модернізовані з підвищенням рівня комфортабельності 43 круїзних пасажирських судна (38,7% від усіх працюючих у навігацію 2019 року). Роботи з модернізації та переобладнання тривають. За істотної модернізації суден із першої групи пасажиромісткість у середньому зменшується на 52,3%, у разі збереження філософії – на 32%; за істотної модернізації суден із другої групи – на 37%, у разі збереження філософії – на 16,1%. Для збереження поняття "річковий круїз", і не тільки для іноземних туристів, рекомендується на середньострокову й довгострокову перспективу будівництво нових пасажирських суден, які б найбільш повно задовольняли запитам ринку. Це можуть бути круїзні пасажирські судна як для класичних річкових маршрутів (PV300, PV500VB, PV09, ПКС-180 і т.п.), так і судна змішаного плавання для роботи в прибережних морях і на річкових маршрутах (PV300VD, PV11 і т.п.).Документ Формування вантажного плану контейнеровоза згідно з логічними правилами завантаження-вивантаження(2019) Бень, А. П.; Федоров, А. І.; Ben, Andrii P.; Fedorov, Anton I.Анотація. Мета. У статті розглянуті питання створення автоматизованих систем управління вантажними операціями контейнеровозів. Методика. Головною ідеєю наукового дослідження є вивчення особливостей процесу завантаженнявивантаження контейнеровоза під час виконання ним мультипортових рейсів (послідовних заходів до кількох портів під час виконання одного рейсу). При цьому виникає проблема «шифтінгу», тобто необхідності переміщення одних контейнерів на борту судна з метою розміщення інших. Пропонована методика розміщення контейнерів на основі логічних правил завантаження-вивантаження дає змогу скоротити час знаходження судна в порту за рахунок зменшення кількості операцій «шифтінгу», що позитивно впливає на економічні показники виконання рейсу контейнеровозом. Результати. Визначено ключові напрями досліджень у цій галузі. Показано, що створення автоматизованої системи управління вантажними операціями контейнеровозів дасть змогу одночасно вирішувати комплекс задач з управління вантажними операціями, що, своєю чергою, дасть змогу скоротити час, необхідний для їх виконання, та підвищити економічну ефективність рейсу судна. Особливо ефективним є застосування пропонованого підходу під час мультипортових перевезень, які здійснюються контейнеровозами з невеликою кількістю контейнерів (фідерні перевезення). Наукова новизна. Розроблено математичну модель завантаження контейнеровоза на основі логічних правил, що дає змогу одночасно враховувати мультипортовість виконання рейсу судна й технологічні обмеження формування вантажного плану, зумовлені особливостями їх розміщення на судні. Запропоновано модель формування оптимального вантажного плану судна, що враховує послідовність заходу в порти під час виконання рейсу. Практична значимість. У прикладному плані ця робота спрямована на створення програмного продукту, використання якого дасть змогу вирішити важливе науково-прикладне завдання в галузі застосування інформаційних технологій у судноводінні – підвищення ефективності та безпечності контейнерних перевезень за рахунок упровадження автоматизованих систем управління вантажними операціями контейнеровозів.Документ Моделі алгоритмів розпізнавання у вигляді логічних дерев класифікації(2019) Повхан, І. Ф.; Povkhan, Ihor F.Робота порушує важливі питання теорії розпізнавання образів, які пов’язані із загальною проблематикою побудови деревоподібних схем розпізнавання. Зрозуміло, що простий, ефективний, економний метод побудови логічного дерева класифікації навчальної вибірки дає змогу забезпечити необхідну швидкодію, рівень складності схеми розпізнавання, що гарантує проведення простого та повного розпізнавання дискретних об’єктів. Так, нині існують різноманітні методи побудови як логічних дерев з одноразовим використанням ознак у структурі логічного дерева (алгоритми випадкових дерев, метод розгалуженого вбору ознак з початковою оцінкою інформативності), так і дерев із повторами різних ознак на ярусах логічного дерева (алгоритм побудови дерева з покроковою оцінкою важливості ознак тощо). У роботі фіксуються суттєві переваги логічних дерев класифікації – програмна простота побудови дерева класифікації, зменшення часу загальної генерації логічного дерева та ін. Робота актуальна для всіх методів розпізнавання образів, в яких отримана функція класифікації може бути представлена у вигляді логічного дерева. У роботі велика увага приділена поняттю T–опорної множини, показаний зв’язок T–опорних множин із логічними деревами класифікації, показані експертні системи в розрізі задач розпізнавання. Варто зауважити, що питання опорних множин безпосередньо пов’язане з питанням ефективного пошуку тупикових тестів. Саме питання пошуку множини всіх тупикових тестів − обчислювано складна комбінаторна задача, яка навіть при сучасному програмно-апаратному забезпеченні (з використанням механізму розпаралелювання) не може бути вирішена навіть для порівняно невеликих навчальних вибірок (кілька тисяч об’єктів та ознак). Тому у процесі розв’язання практичних задач обчислюється та використовується лише певна частка тупикових тестів. Представлення алгоритмів розпізнавання у вигляді логічних дерев дає змогу економити апаратну пам’ять комп’ютера при їх практичній реалізації.